Brugeroplevelse som fundament for designproces
Løsningen er blevet udviklet på baggrund af en omfattende UX-baseret research-proces. Processen byggede ovenpå eksisterende indsigt, som blev beriget gennem indsamling af en stor mængde ny viden.
Den nye viden blev bl.a. indhentet via:
- Kortlægning af trafikale knudepunkter og touchpoints for rejsende
- Workshops med udvalgt lufthavnspersonale
- Walk-around i lufthavnen med forskellige medarbejdergrupper for at skabe en fælles forståelse for de rejsendes udfordringer
Analysen indgik herefter som et bærende element i designprocessen.
Design baseret på indsigt giver høj brugertilfredshed
I designprocessen er der arbejdet indgående med analyseprocessens indsigter, ligesom forskellige fagligheder fra lufthavnen har været involveret.
Samspillet har resulteret i forskellige designvalg, som understøtter bl.a. tilgængelighed for kørestolsbrugere og optimering af fritekstssøgning via bl.a. søgeforslag og et klart informationshierarki. Derudover er der lavet animationer, der trækker brugerens opmærksomhed hen mod de rette interaktionselementer.
Resultatet er en wayfinding-løsning, som efterlever alle krav til brugervenlighed og tilgængelighed, og som scorer tårnhøjt i tilfredshedsundersøgelser. Platformen omfatter bl.a. interaktive, søgbare kort, flydata, information om butikker og spisesteder og en boarding pass-scanner.