Step 1: Kortlægning af sammenhænge og værdikæder
Første skridt i afklaringen var at skabe en klar forståelse af forretningen. Hvordan ser forretning og værdikæder ud? Og hvordan fungerer det organisatoriske setup?
Med en kortlægning af forretningen får man et godt grundlag for at sammenholde forretningens konkrete behov med strategi og vækstambitioner. Og det er et første vigtigt skridt i at kvalificere de systemer, som skal understøtte både drift og forretningsudvikling.
Step 2: Kortlægning af systemlandskab
Step 2 har haft fokus på at skabe overblik og indsigt i data og systembehov. Denne del af processen stillede derfor skarpt på de operationelle data. Hvor genereres data? Hvilke forskelle findes der i data på tværs af organisationen og på tværs af lande? Og hvor og hvordan opbevares dataene i dag?
Ved at nedbryde data og systemlandskab på tværs af geografi, lokation og værdikæder skabes der værdifuld indsigt i de behov, som den fremtidige datamodel og arkitektur skal imødekomme.
Step 3: Udforskning af processer
Sidste step i afklaringsforløbet har været at udforske processen fra tilbud til faktura. Målet med dette step var at udarbejde en detailskitse på processen fra projektopstart til evaluering.
Derfor blev alle steps i processen kortlagt med særligt fokus på at skabe overblik over datapunkter og arbejdsprocesser i organisationen.
Den indsigt skaber et stærkt fundament for at kvalificere de systemer, som både skal sikre effektiv drift, og at nye forretningsområder gnidningsfrit kan implementeres i forretningens it-arkitektur.