Det digitale produktpas

I det nye, lovpligtige digitale produktpas skal I udstille produktdata i realtid. Det kalder på et stærkt datagrundlag og en systemarkitektur, som kan sikre kvalitet, transparens og smidig udveksling af data på tværs af systemer og værdikæde.

Hænder holder plante
Chuttersnap Jwaxthla9cc Unsplash To mennesker kigger på data på en bærbar computer og en mobiltelefon

Bæredygtighed forandrer præmisserne for produktdata

Produktdata og deres anvendelse er under forandring. For produktdata definerer i stigende grad produktet, fordi dokumentation af den miljømæssige påvirkning er med til at afgøre både salgbarhed og adgang til markedet.

Det digitale produktpas (DPP) er et af de tiltag, som driver den forandring, for her skal virksomheden udstille produktdata i realtid for hele produktets levetid. Hos os kan I få hjælp til at udvikle og implementere en data- og systemarkitektur, som giver jer forudsætningerne for at leve op til de datakrav, det digitale produktpas bringer ind i forretningen.

Sådan hjælper vi

Vi hjælper med udvikling og implementering af data- og systemarkitektur, som imødekommer nye krav til produktdata.

Ivan Shimko Tcp2k2sypfg Unsplash

Situationsanalyse

Med en situationsanalyse etablerer vi et solidt beslutningsgrundlag for strategiske beslutninger om datastrategi og arkitektur. I analysen skaber vi indsigt i forventninger fra marked og værdikæde. Indsigten kan I bruge til at kvalificere, hvordan jeres produktdata skal struktureres og håndteres, hvis I skal kunne imødekomme de krav og behov, som ESG og det digitale produktpas bringer ind i forretningen.

Læs om situationsanalyse

Krydsende motorvejsbroer

Dataarkitektur

I mange virksomheder administreres og vedligeholdes produktdata lokalt i de enkelte afdelinger. Den organisering besværliggør arbejdet med det digitale produktpas, fordi det vanskeliggør dataudvekslingen og forringer datakvaliteten, når organisation arbejder med lokale udgaver af data.  

Hos os kan I få hjælp til at arbejde i master med jeres produktdata. Vi skaber overblik over jeres stamdata og hjælper med at udvikle og implementere en dataarkitektur, som kan danne grundlag en smidig dataudveksling på tværs af forretning og værdikæde.

Læs om dataarkitektur

Hannes Egler Nt4k2jdtwtq Unsplash

Implementering af PIM-platform

Med et PIM-system får I et stærkt fundament til at administrere de data, som I skal bruge i det digitale produktpas. Et PIM-system sikrer struktur og gennemsigtighed i produktdata og giver jer mulighed for at dele og udstille produktdata i realtid. Vi hjælper med implementering af en PIM-platform, som styrker jeres konkurrencekraft og effektiviserer jeres interne processer.

Læs om PIM-systemer

Logistik

Hvad er et PIM-system?

PIM betyder Product Information Management, og et PIM-system er en digital platform, som indsamler og opbevarer produktdata. 

Kongstanken bag PIM-systemer er, at al produktdata samles, administreres og opdateres ét sted. Det sikrer, at både medarbejdere og systemer har adgang til og anvender de korrekte produktdata. 

I et PIM-system kan I administrere forskellige typer af data, bl.a.:

  • Grundlæggende produktdata 
  • Tekniske specifikationer 
  • Digitale filer 
  • Marketingdata  
  • Salgsinformationer  
  • Sprogversioneringer  
  • Designspecifikationer 
  • Leverandørdata 

Sådan arbejder vi

I en analyse samler vi indsigt fra forretning, marked, værdikæde og organisation og omsætter det til konkrete anbefalinger til datastrategi og systemimplementering.

Combine Procesanalyse 2024

Skal vi hjælpe med dataarkitektur til det digitale produktpas?

Kontakt

Morten Fredsgaard Pedersen

Partner og senior dataarkitekt

+45 9934 9800
mfp@combine.dk

Morten (1)