Målbare resultater med en datadrevet salgsplatform (CPQ)

De fleste virksomheder kan lave en væsentlig bedre forretning i deres salgsproces. En skræddersyet salgsplatform giver stærke datadrevne redskaber til produktkonfigurering, prissætning og tilbudsgivning. Det styrker effektiviteten og skaber resultater på bundlinjen.

Bro I Solopgang
Arum Visuals Tytu Lc0rsk Unsplash Combine Nov 22 8112

En datadrevet salgsproces skaber resultater på bundlinjen

Ineffektive processer, upræcis tilbudsgivning og høj lagerbinding er nogle af de helt store benspænd i salgsprocesser på tværs af sektorer. Ofte skyldes en væsentlig del af de udfordringer, at salgsprocesserne er håndholdte, ustrukturerede og afkoblet resten af organisationen.

En skræddersyet salgsplatform (CPQ) imødekommer de udfordringer. I platformen strukturerer vi jeres forretningslogikker i en digital salgsproces, som integrerer realtidsdata fra virksomhedens afdelinger og kernesystemer. Det øger effektiviteten, styrker præcisionen i konfigurationer og tilbudsgivning og øger både det direkte salg, op- og mersalg.

Salgsprocessen i en CPQ-platform

I en datadrevet salgsproces effektiviseres og automatiseres produktkonfiguration, prissætning og tilbudsgivning.

CPQ Illustration September 2024

Sådan skaber en salgsplatform forretningsværdi

En skræddersyet salgsplatform skaber værdi på tværs af forretningen.

Statistik Op

Maksimering af tilbudsværdi

Datadrevne salgsprocesser sikrer salg af de rette produkter, ligesom datagrundlaget sikrer op- og mersalg.

Mønter

Optimeret prissætning

Præcision i prissætning styrker top- og bundlinjer, fordi historisk data, valutakurser og opdaterede priser er til rådighed for sælgeren.

Varelager

Lageroptimering

Datagrundlag i realtid giver mulighed for at arbejde aktivt med at nedbringe lagerbinding gennem hele salgsprocessen.

Mål

Kvalitet og præcision i tilbudsgivning

Reduktion i antallet af fejl giver færre tilbageløb i salgsprocessen og færre omkostninger ved fejlrettelser.

Hieraki bruger

Effektive interne processer

Strukturerede forretningslogikker effektiviserer de interne processer og gør salget mindre afhængig af personspecifik viden.

Hieraki

Hurtigere svartid mod markedet

Automatisering og reduceret kompleksitet i forretningsprocesser sikrer hurtigere svartid mod kunden.

Datastruktur

Sammenhæng mellem salg og øvrige afdelinger

Opdateret data på priser, konfigurationer, specifikationer og lager sikrer kvalitet og fremdrift i salgsproces og tilbudsgivning.

App Vindue m. Bruger

Indsigt i kundeadfærd

Faciliteret samarbejde giver sælgeren realtidsindblik i hvornår tilbud åbnes, justeres og signeres.

Strategi

Strategisk beslutningsgrundlag

Datadrevne salgsprocesser giver værdifuld indsigt i tendenser i salget og mulighed for at følge KPI’er i realtid.

Hvad er forskellen på CRM og CPQ?

CRM varetager relationen mellem virksomhed og kunden, mens CPQ håndterer salgsprocessen.

CRM

Kundehåndtering
Styring og opretholdelse af relationer til kunder.

Salgsstyring
Sporing af leads, administration af pipeline og overvågning af salgsmål.

Marketingautomatisering
Automatisering af marketingkampagner og tracking af kundereaktioner.

Kundeservice og support
Administration af supportanmodninger og kundeinteraktioner mhp. at sikre bedre service.

Analyser og rapportering
Rapporteringsværktøjer til analyse af kundedata.

CPQ

Produktkonfiguration
Komplekse produktstrukturer simplificeres gennem datadreven validering af mulige konfigurationer.

Op- og mersalg
Guidet salgsproces med datadrevne forslag til opsalgsmuligheder og tilhørende produkter.

Datadrevet prissætning
Beslutningsstøtte i prissætningsfasen gennem indsigt i indkøbspriser, prisudvikling, kundepriser og valutaomregning.

Digital præsentation
Kunden modtager, gennemser og interagerer med tilbud i online format. Sælgeren følger interaktionen i realtid.

Automatisk ordrekonvertering
Automatisk konvertering fra vundet tilbud til ordre i ERP.

Linkedin Sales Solutions I1mxzuhqd2k Unsplash

Hvad er en CPQ-platform?

En CPQ er en platform, som styrker virksomhedens salgsprocesser ved at skabe en stærk sammenhæng mellem salgsteamet og virksomhedens øvrige afdelinger. Det gør den ved at sikre, at data på tværs af afdelinger og systemer bruges optimalt og aktivt gennem hele salgsprocessen.

Platformen ensretter arbejdsgange og tilbyder et sammenhængende, datadrevet fundament til håndtering og automatisering af tilbudsgivning, prissætning og godkendelse. Resultatet er kortere og mere effektive salgsprocesser, præcision i tilbudsgivningen og en øget bundlinje.

To mennesker kigger på mobiltelefoner

En skræddersyet tilføjelse til eksisterende kernesystemer

Salgsprocesser er unikke og svære at passe ind i en standardapplikation. Derfor er vores anbefaling, at forretningens kernesystemer som udgangspunkt implementeres som standardsystemer, mens en salgsplatform skræddersys, så den matcher den enkelte virksomheds individuelle behov og arbejdsgange.

I den sammenhæng er organisatorisk forankring og ejerskab vigtig. Derfor vil vi ofte inkludere anbefalinger til, hvordan organisationen onboardes i data- og platformsforståelsen, hvis I skal opnå maksimal forretningsværdi med jeres salgsplatform.

Sådan implementeres en salgsplatform

En skræddersyet salgsplatform udvikles ovenpå jeres eksisterende kernesystemer. Platformen er som udgangspunkt en applikation, der anvender data fra virksomhedens eksisterende kernesystemer som ERP, CRM, PIM, WMS via et dataudvekslingslag.

Derfor er den rette system- og dataarkitektur også helt afgørende, når I skal implementere en skræddersyet salgsplatform, der ikke bare er en standardiseret tilføjelse til jeres CRM.

Læs mere om systemarkitektur

Vil du vide mere om implementering af CPQ?

Kontakt

Nichlas Sauer Storgaard

Partner og rådgiver

+45 2330 8023
nss@combine.dk

Nichlas